Zyxel richt zich met zijn portfolio van wifi, switching, firewalls en 4G/5G-oplossingen op het mkb, en is daarmee uiterst succesvol. Michel Nicolai, Senior Regional Sales Engineer & Team Leader EMEA, behandelt in dit gesprek de vier pijlers van het bedrijf, en focust daarbij vooral op wifi.
“Of het nu gaat om wifi, switching, firewalls of 4G/5G-oplossingen, partners hebben binnen het portfolio van Zyxel altijd keuze uit verschillende producten”, zegt Michel. “Dat is een bewuste keuze, omdat we weten dat een oplossing moet passen. In het mkb spelen budgetten een grote rol, maar dat is niet het enige. De omvang van de bedrijven en de daaraan gekoppelde IT-vraagstukken lopen sterk uiteen. Partners van Zyxel kunnen met beide rekening houden bij het aanbod dat ze doen.”
Nebula-platform
Een breed portfolio en veel verschillende klanten kunnen leiden tot complex en tijdrovend beheer. Bij Zyxel is dat niet aan de orde, want beheer gaat volledig via het Nebula-platform. Kern is een cloudomgeving die over zo veel intelligentie beschikt dat het meer kan dan melden dat een incident heeft plaatsgevonden. Michel: “IT-dienstverleners die Nebula inzetten voor het inrichten, beheer en onderhoud, kunnen hun klanten op het niveau van devices en netwerkcomponenten aangeven waar een incident gaat plaatsvinden. Van reactief naar proactief is een enorme stap voorwaarts als het gaat om veiligheid en continuïteit.”
Nebula bespaart partners tijd en het leidt tot hoge klanttevredenheid, al helemaal door die voorspellende mogelijkheden. “Het voorkomen van device failure scheelt stress en uitval van productiviteit; logisch dus dat klanten dit waarderen”, zegt Michel. “De beschikbaarheid van Nebula beperkt zich niet tot de bovenkant van ons portfolio, dat past niet bij onze filosofie en focus op het mkb.”
Wifi-portfolio
Continuïteit en productiviteit zijn als begrippen ook van toepassing op het wifi-portfolio van Zyxel. Wifi is daarbij volgens Michel commercieel zeer interessant: het is namelijk een vervangingsmarkt. “De komst van een nieuwe techniekversie leidt bij wifi tot het vervangen van oud door nieuw. We hebben dat gezien toen Wi-Fi 5 en 6 kwamen, en nu staat versie 7 voor de deur. Het kanaal weet dat ook, zij dragen bij aan het aanzwengelen van de vervangingsvraag.”
Het bedrijf heeft al access points voor Wi-Fi 7, met het bekende voordeel dat de 2,4, 5 en 6GHz-banden kunnen worden gekoppeld voor een nog hogere snelheid. “Snelheid is belangrijk, maar constante connectiviteit nog meer”, zegt Michel. “Draadloos signaal is een kwestie van zenden en ontvangen. De meeste devices kijken alleen maar naar het ontvangen; onze access points zijn in te stellen op het gericht zenden naar bepaalde clients. Voor gebruikers betekent dat een aanzienlijk betere connectiviteit. Naarmate meer mensen voor hun werk permanent online moeten zijn omdat ze via de cloud werken, wordt de kwaliteit van de verbinding steeds belangrijker. Dat vraagt om een draadloos netwerk dat met die belasting overweg kan en niet voor ruis zorgt omdat het andere omgevingen aanstraalt.”
Toekomstgerichte AP’s
Een andere slimme oplossing van Zyxel voor het verbeteren van de connectiviteit, betreft volgens Michel de antennepatronen. Een access point is normaal bestemd voor horizontale (plafond) of verticale plaatsing. Het signaal heeft daardoor ook een vast patroon. Dat betekent dus ook dat de AP’s minder bruikbaar worden bij verhuizing of verandering van de werkplekken, en de aanschaf van nieuwe AP’s noodzakelijk wordt.
“Zyxel heeft access points waarvan het antennepatroon softwarematig kan worden veranderd”, legt Michel uit. “Zo kunnen beheerders access points verplaatsen zonder dat de werking vermindert. Deze AP’s zijn dus een veel toekomstbestendigere aanschaf dan andere modellen.”
On-premise
Aan het einde van het interview spreekt Michel nog over partners met klanten die niet in de cloud zitten. “Zyxel laat deze groep partners met hun klanten niet in de kou staan. De groep is te groot om te negeren, en we helpen graag bij het oplossen van de technische vraagstukken die ze hebben. De meeste van onze oplossingen kunnen daarom ook gewoon on-premise worden geconfigureerd en beheerd. Wij dwingen niemand gebruik te maken van de cloud.”
Just Connect: kennismaken met Zyxel
Zyxel levert uitsluitend via distributeurs. Voor deze partners worden naast trainingen ook events georganiseerd; zo is er eind juni het jaarlijkse Just Connect-event. De inschrijving is al gestart en het is volgens Michel absoluut een goede manier om kennis te maken met Zyxel.
Meer weten over Zyxel of het Just Connect-event? Neem contact op met Michel Nicolai van Zyxel via michel.nicolai@zyxel.eu.
(dit artikel verscheen eerder in ITchannelPRO magazine 2024 02)